Εμφάνιση αναρτήσεων με ετικέτα ΚΕΝΑΚ. Εμφάνιση όλων των αναρτήσεων
Εμφάνιση αναρτήσεων με ετικέτα ΚΕΝΑΚ. Εμφάνιση όλων των αναρτήσεων

Κυριακή 4 Ιουλίου 2010

Το πανόραμα των «πράσινων» παρεμβάσεων στις οικοδομές !

Κυριακάτικη Ελευθεροτυπία, Κυριακή 4 Ιουλίου 2010
http://www.enet.gr/?i=news.el.ecoenet&id=179817

ΧΑΡΑΣ ΤΖΑΝΑΒΑΡΑ



Ακριβότερο, κατά 200 έως και 500 ευρώ, θα είναι από τις 9 Ιουλίου το κόστος έκδοσης μιας νέας οικοδομικής άδειας, λόγω του νέου κανονισμού θερμομόνωσης των κτιρίων.

Υπολογίζεται ότι θα αυξηθεί έως και 5% το συνολικό κόστος κατασκευής. Πρόκειται για μέτρα που θα μειώσουν τη σημερινή σπατάλη ενέργειας στις οικοδομές και θα περιορίσουν τις εμπομπές διοξειδίου του άνθρακα, του πιο επικίνδυνου από τα αέρια που συμβάλλουν στο φαινόμενο του θερμοκηπίου.

Από τον Ιανουάριο για να προχωρήσει η μεταβίβαση μιας παλιάς οικοδομής πρέπει να επισυνάπτεται στα συμβόλαια και το πιστοποιητικό ενεργειακής κατανάλωσης, ενώ από τον Απρίλιο του 2011 το έγγραφο αυτό θα είναι απαραίτητο και για τις ενοικιάσεις κτιρίων.

Οι βελτιώσεις που επιβάλλει ο κανονισμός εφαρμόζονται στη χώρα μας με καθυστέρηση που ξεπερνά τα 4 χρόνια και γι' αυτό υπάρχει ήδη καταδικαστική απόφαση του ευρωπαϊκού δικαστηρίου. Ο κτιριακός τομέας στην Ελλάδα θεωρείται ιδιαίτερα σπάταλος και απορροφά σχεδόν το 70% της κατανάλωσης ενέργειας. Η έναρξη των μέτρων όμως έρχεται εν μέσω οικονομικής κρίσης, τα βάρη της οποίας έχει φορτωθεί σε μεγάλο βαθμό η οικοδομή.

«Ξεκινάμε την εφαρμογή του προγράμματος για όλες τις νέες οικοδομές, που ξεκινά από απλά πράγματα, όπως είναι ο σωστός προσανατολισμός του κτιρίου και φθάνει έως τη σωστότερη θωράκιση των εξωτερικών τοίχων», επισημαίνει η Μαργαρίτα Καραβασίλη, ειδική γραμματέας των επιθεωρητών περιβάλλοντος, που έχει την ευθύνη των μέτρων. Με την ολοκλήρωση της κατασκευής και πριν απ' τη σύνδεση του νέου κτιρίου με τη ΔΕΗ προβλέπεται έλεγχος από το νέο σώμα των ενεργειακών επιθεωρητών. Ολα δείχνουν ότι θα εξελιχθεί σε «μάτι» που θα επιβλέπει την τήρηση των όρων δόμησης που προβλέπονται στην οικοδομική άδεια. Σε περίπτωση που διαπιστωθούν παραβάσεις θα δίνεται περιθώριο ενός έτους για να συμπληρωθούν τα μέτρα και αν δεν υπάρξει συμμόρφωση το κτίριο θα χαρακτηρίζεται αυθαίρετο.

Μέσα από αυτή τη διαδικασία το κάθε κτίριο θα αποκτήσει ενεργειακή «ταυτότητα», που θα ανανεώνεται ανά πενταετία. Στο ίδιο χρονικό διάστημα θα γίνεται επιθεώρηση όλων των συστημάτων θέρμανσης και κλιματισμού. Το σύνολο της χώρας έχει χωριστεί σε τέσσερις ζώνες, με βάση τις ιδιαίτερες κλιματικές συνθήκες, όπου ισχύουν διαφορετκές προδιαγραφές για την ενεργειακή συμπεριφορά των νέων οικοδομών.

Τα μέτρα ελέγχου της κατανάλωσης ενέργειας θα εφαρμοστούν σταδιακά στα περίπου 5,5 εκατ. υφιστάμενα κτίρια. Το πιστοποιητικό θα είναι απαραίτητο στοιχείο από τις 9 Ιανουαρίου 2011 για τη σύνταξη των συμβολαίων και θα αποτελεί ένα από τα «προσόντα» του ακινήτου που μεταβιβάζεται. Δεν θα υποχρεώνει ούτε τον παλιό αλλά ούτε και το νέο ιδιοκτήτη να πάρει μέτρα. Το ίδιο θα ισχύει και στα συμβόλαια ενοικίασης από τις 9 Απριλίου 2011. Από το μέτρο εξαιρούνται όσα έχουν εμβαδόν έως 50 τετραγωνικά.

Στις υπάρχουσες οικοδομές είναι υποχρεωτική η λήψη μέτρων για τη μείωση των ενεργειακών αναγκών μόνον σε περιπτώσεις ριζικής ανακαίνισης ή αναθεώρησης της οικοδομικής άδειας, π.χ. για την προσθήκη νέου κτιρίου.

Ως αντιστάθμισμα το υπουργείο Περιβάλλοντος προωθεί ένα πρόγραμμα ενίσχυσης των νοικοκυριών, που περιλαμβάνει δύο μεγάλες κατηγορίες.

- Νοικοκυριά με ετήσιο εισόδημα έως 50.000 ευρώ και ακίνητο που έχει κατασκευαστεί με οικοδομική άδεια προ του 1980 θα μπορούν να επιδοτηθούν για τις παρεμβάσεις ενεργειακής αναβάθμισης. Οι ανακοινώσεις είχαν προαναγγελθεί για τον Ιούνιο, αλλά έχουν σιωπηρά μετατεθεί για το φθινόπωρο.

- Η δεύτερη κατηγορία αφορά υψηλά εισοδήματα και προβλέπει τη χορήγηση δανείων με χαμηλότερο επιτόκιο, από ορισμένες τράπεζες, που μπορεί να πάρει ο ιδιοκτήτης ή ο μηχανικός που αναλαμβάνει τα έργα αναβάθμισης. Σε συνεργασία με το Τεχνικό Επιμελητήριο, έχει εκπονηθεί ένα χρηματοδοτικό πρόγραμμα και ο μηχανικός αναλαμβάνει να υλοποιήσει τα έργα και να αποπληρωθεί σε 5-7 χρόνια από την εξοικονόμηση που θα επιτύχει να φέρει στο λογαριασμό της ΔΕΗ.

Πέμπτη 1 Απριλίου 2010

Ο Κανονισμός Ενεργειακής Απόδοσης των Κτιρίων


ΟΛΟΚΛΗΡΟ ΤΟ ΚΕΙΜΕΝΟ ΤΟΥ ΚΕΝΑΚ ΕΔΩ:
http://www.ypeka.gr/ypeka/LinkClick.aspx?fileticket=pnhaImm2BYw=&tabid=37&language=el-GR

Τετάρτη 31 Μαρτίου 2010

Τίθεται σε ισχύ ο Κανονισμός Ενεργειακής Απόδοσης Κτιριακού Τομέα

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ


Αθήνα, 31Μαρτίου 2010

ΘΕΜΑ : «Κανονισμός Ενεργειακής Απόδοσης Κτιριακού Τομέα»

Με Κοινή Υπουργική Απόφαση των Υπουργών Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής και Οικονομικών τίθεται σε ισχύ ο Κανονισμός Ενεργειακής Απόδοσης Κτιριακού Τομέα (ΚΕΝΑΚ) με έναρξη ισχύος τρεις (3) μήνες από την έκδοσή της.

Με τον ΚΕΝΑΚ θεσμοθετείται ο ολοκληρωμένος ενεργειακός σχεδιασμός στον κτιριακό τομέα με σκοπό τη βελτίωση της ενεργειακής απόδοσής των κτιρίων, την εξοικονόμηση ενέργειας και την προστασία του περιβάλλοντος, με συγκεκριμένες δράσεις:

- Εκπόνηση Μελέτης Ενεργειακής Απόδοσης Κτιρίων

- Θέσπιση ελάχιστων ορίων κατανάλωσης ενέργειας

- Ενεργειακή Κατάταξη Κτιρίων (Πιστοποιητικό Ενεργειακής Απόδοσης)

- Ενεργειακές Επιθεωρήσεις κτιρίων, λεβήτων και εγκαταστάσεων θέρμανσης και κλιματισμού

Η Μελέτη Ενεργειακής Απόδοσης Κτιρίων αντικαθιστά τη μελέτη θερμομόνωσης και θα εκπονείται για κάθε νέο κτίριο, καθώς και για κάθε υφιστάμενο, εφόσον θα ανακαινίζεται ριζικά και βασίζεται σε μια συγκεκριμένη μεθοδολογία η οποία αναφέρεται: α) στην απαίτηση κάλυψης ελάχιστων προδιαγραφών του κτιρίου όσον αφορά στο σχεδιασμό του, το κτιριακό κέλυφος και τις ηλεκτρομηχανολογικές εγκαταστάσεις και β) στη σύγκρισή του με κτίριο αναφοράς. Ως κτίριο αναφοράς νοείται κτίριο με τα ίδια γεωμετρικά χαρακτηριστικά, θέση, προσανατολισμό, χρήση και χαρακτηριστικά λειτουργίας με το εξεταζόμενο κτίριο που πληρεί όμως ελάχιστες προδιαγραφές και έχει καθορισμένα τεχνικά χαρακτηριστικά.

Το Πιστοποιητικό Ενεργειακής Απόδοσης ισχύει για δέκα (10) χρόνια και αφορά σε όλα τα νέα κτίρια, συνολικής επιφάνειας άνω των πενήντα (50) τ.μ., τα υφιστάμενα κτίρια που υπόκεινται σε ριζική ανακαίνιση, τα υφιστάμενα κτίρια επιφάνειας άνω των 50 τ.μ. ή τμήματα αυτών όταν πωλούνται ή εκμισθώνονται, καθώς και σε όλα τα κτίρια του δημόσιου & ευρύτερου δημόσιου τομέα. Η απαίτηση Πιστοποιητικού Ενεργειακής Απόδοσης στην περίπτωση αγοροπωλησίας τίθεται σε εφαρμογή έξι (6) μήνες από την έναρξη ισχύος του ΚΕΝΑΚ και στην περίπτωση ενοικίασης εννέα (9) μήνες μετά.

Το Πιστοποιητικό Ενεργειακής Απόδοσης περιλαμβάνει, μεταξύ άλλων, τα αποτελέσματα της αξιολόγησης του ενεργειακού επιθεωρητή και συστάσεις για τη βελτίωση της ενεργειακής απόδοσης του κτιρίου, ώστε οι καταναλωτές να είναι σε θέση να συγκρίνουν και να αξιολογήσουν την πραγματική τους κατανάλωση και τις τυχόν δυνατότητες βελτίωσης της ενεργειακής απόδοσης. Η έκδοση του πιστοποιητικού είναι υποχρεωτική.

Η ενεργειακή επιθεώρηση αποτελεί ένα σημαντικό εργαλείο διάγνωσης της ενεργειακής κατάστασης των υφιστάμενων κτιρίων και των δυνατοτήτων βελτίωσής της αλλά και της εφαρμογής της νομοθεσίας για την ενεργειακή απόδοση των νέων κτιρίων. Ο ιδιώτης Ενεργειακός Επιθεωρητής, που θα ενταχθεί σε Μητρώο Ενεργειακών Επιθεωρητών του ΥΠΕΚΑ, επιθεωρεί το κτίριο και το κατατάσσει σε ενεργειακή κατηγορία, βάσει του λόγου της κατανάλωσης του κτιρίου προς την κατανάλωση του κτιρίου αναφοράς. Ο έλεγχος για την ορθή εφαρμογή του θεσμικού πλαισίου θα γίνεται από την Ειδική Υπηρεσία Επιθεωρητών Ενέργειας, που συγκροτείται στην Ειδική Γραμματεία Επιθεώρησης & Ενέργειας του ΥΠΕΚΑ και στελεχώνεται με υπαλλήλους του δημόσιου και ευρύτερου δημόσιου τομέα.

Τα οφέλη από τον ΚΕΝΑΚ είναι οικονομικά, κοινωνικά και περιβαλλοντικά. Τα οικονομικά οφέλη αφορούν κυρίως στον περιορισμό των λειτουργικών εξόδων και εξόδων συντήρησης των κτιρίων και στην αναθέρμανση της οικοδομικής δραστηριότητας. Τα κοινωνικά οφέλη αφορούν στη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας και στη βελτίωση της ποιότητας ζωής, ενώ τα περιβαλλοντικά οφέλη αφορούν στον περιορισμό των εκπομπών ρύπων, κυρίως διοξειδίου του άνθρακα, με σημαντική συμβολή στην καταπολέμηση της κλιματικής αλλαγής και στην εξοικονόμηση ενέργειας.

Σάββατο 4 Ιουλίου 2009

Ενισχύονται τα κίνητρα για την ενεργειακή απόδοση των κτιρίων: Και οι επιχειρήσεις μπορούν να εξοικονομήσουν ενέργεια




ΟΦΕΛΗ ΓΙΑ ΤΟ "ΠΡΑΣΙΝΟ ΕΠΙΧΕΙΡΕΙΝ" http://www.skai.gr/articles/news/environment/Οφέληγιατοπράσινοεπιχειρείν/

ΕΠΙΣΗΣ: ΜΕΣΑ ΣΤΟ ΕΠΟΜΕΝΟ ΔΙΜΗΝΟ ΕΚΔΙΔΕΤΑΙ Ο ΚΑΝΟΝΙΣΜΟΣ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗΣ ΑΠΟΔΟΣΗΣ ΚΤΙΡΙΩΝ (ΚΕΝΑΚ) ΚΑΙ ΠΡΟΩΘΕΙΤΑΙ Η ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗ ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΣΗ ΚΤΙΡΙΩΝ http://www.skai.gr/articles/news/environment/Πράσινα-πιστοποιητικά-σε-κτίρια/ ΜΕ ΣΕΙΡΑ ΜΕΤΡΩΝ-ΚΙΝΗΤΡΩΝ ΠΟΥ ΘΑ ΙΣΧΥΣΟΥΝ ΚΥΡΙΩΣ ΓΙΑ ΤΗ ΒΕΛΤΙΩΣΗ ΤΗΣ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗΣ ΑΠΟΔΟΣΗΣ ΥΦΙΣΤΑΜΕΝΩΝ ΚΤΙΡΙΩΝ

δειτε: http://www.skai.gr/player/tv/?mmid=102193

Επίσης:

Εταίροι της μεγάλης ευρωπαϊκής συμφωνίας Green Building, μπορούν να γίνουν επιχειρησεις, ιδιωτικές και δημόσιες, που λειτουργούν σε κτίρια μεγαλύτερα των 1000 τετραγωνικών μέτρων, εξοικονομώντας 25% ενέργεια και κερδίζοντας διεθνή αναγνωρισιμότητα.

Η επένδυση μπορεί να γίνει με ιδιωτική χρηματοδότηση, που θα αποπληρωθεί με την παραχώρηση, για ένα διάστημα, στους χρηματοδότες το κέρδος της εξοικονόμησης.

Οι εταιρίες που ενδιαφέρονται να συμμετάσχουν στο πρόγραμμα, πρέπει πρώτα να απευθυνθούν στο Κέντρο Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας (ΚΑΠΕ) και να δηλώσουν το ενδιαφέρον τους.

Όπως τόνισε στην κάμερα του ΣΚΑΪ ο Γιάννης Αγαπητίδης, πρόεδρος του ΚΑΠΕ, πρόκειται να ένα πολύ ευέλικτο χρηματοδοτικό μέσο, που παράλληλα, μπορεί να οδηγήσει σε σημαντική εξοικονόμηση ενέργειας.

Όσον αφορά στη διαδικασία, τόνισε ότι, μετά τη συμφωνία, πηγαίνει στην επιχείρηση η εταιρία παροχής ενεργειακών υπηρεσιών και εγκαθιστά ενεργειακά συστήματα.

Ανάλογα προγράμματα ετοιμάζονται και για τα σπίτια, τα οποία θα επιδοτεί με 50% το υπουργείο Ανάπτυξης, μέσω του ΕΣΠΑ.

VIDEO Ενεργειακή αναβάθμιση επιχειρήσεων 02.07.2009, 23:25http://www.skai.gr/player/tv/?mmid=102193

Τετάρτη 29 Απριλίου 2009

ΠΡΑΣΙΝΟ ΦΩΣ ΣΤΗΝ ΚΟΚΚΙΝΗ ΟΙΚΟΔΟΜΗ: Νέα μέτρα στήριξης της οικοδομής: θύματα η πράσινη ανάπτυξη και οι νέες θέσεις εργασίας





ΘΕΣΕΙΣ ΤΗΣ GREENPEACE-HELLAS

Η κυβέρνηση χθες ανακοίνωσε μέτρα για την στήριξη της οικοδομής αγνοώντας επιδεικτικά για άλλη μια φορά τις υποχρεώσεις της αναφορικά με τον κανονισμό ενεργειακής απόδοσης στα κτίρια (ΚΕΝΑΚ). Αν με την ίδια αποφασιστικότητα και βούληση εφάρμοζε την σχετική κοινοτική οδηγία από το 2006 ως όφειλε [1], σήμερα θα υπήρχε ένα αρτιότερο πλαίσιο για την οικοδομή με συγκεκριμένους κανόνες για την εξοικονόμηση ενέργειας σε παλιά και νεόδμητα κτίρια. Με αυτόν τον τρόπο όχι μόνο θα μείωνε σημαντικά τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου και την κατανάλωση ενέργειας στον κτιριακό τομέα [2], αλλά θα δημιουργούσε παράλληλα χιλιάδες νέες πράσινες θέσεις εργασίας.[3]

Αντί αυτού, η κυβέρνηση προφανώς θεωρώντας ότι η σημερινή ενεργειακή κατάσταση του κτιριακού μας τομέα δεν χρήζει άμεσης βελτίωσης, προτίμησε την εύκολη λύση λήψης μέτρων που ουσιαστικά συνεχίζουν τη σημερινή απαράδεκτη κατάσταση δόμησης ενεργοβόρων κτιρίων.

Τα εν λόγω μέτρα αντιμετωπίζουν μονοδιάστατα τα προβλήματα της αγοράς ακινήτων επιδιώκοντας την άνοδο της οικοδομικής δραστηριότητας, χωρίς όμως να λαμβάνουν μέτρα για την ενεργειακή και περιβαλλοντική αναβάθμιση του κτιριακού αποθέματος, όπως συνέβη με άλλα πακέτα σταθεροποίησης της οικονομίας άλλων χωρών (για παράδειγμα, τα μέτρα Ομπάμα στις ΗΠΑ, τα οποία προωθούν μεταξύ άλλων και τα λεγόμενα πράσινα κτίρια).
«Την ώρα που όλες οι αναπτυγμένες χώρες στρέφονται προς τα ‘πράσινα’ σπίτια ως μέτρο αντιμετώπισης των κλιματικών αλλαγών και της οικονομικής κρίσης και το Ευρωκοινοβούλιο κάνει λόγω για κτίρια μηδενικών εκπομπών μέσα στα επόμενα δέκα χρόνια, στην Ελλάδα συνεχίζουμε να ζούμε στην δεκαετία του 1970, χωρίς σύγχρονους, περιβαλλοντικούς κανόνες δόμησης» [4], ανέφερε ο Τάκης Γρηγορίου, υπεύθυνος για θέματα εξοικονόμησης ενέργειας στο Ελληνικό γραφείο της Greenpeace.

«Επιτέλους ας κάνει πράξη το υπουργείο ανάπτυξης όσα έχει επανειλημμένως υποσχεθεί αναφορικά με τον ΚΕΝΑΚ και τα κίνητρα για την ενεργειακή και περιβαλλοντική αναβάθμιση των κτιρίων». Επιπλέον, αν αντί να χτίζαμε απλώς νέα ενεργοβόρα κτίρια που δεν τα αγοράζει πια κανείς, στρέφαμε την προσοχή μας στην ενεργειακή και περιβαλλοντική αναβάθμιση των υπαρχόντων κτιρίων, θα σώζαμε χιλιάδες θέσεις εργασίας στον αιμορραγούντα σήμερα κλάδο των κατασκευών.

Εκτιμάται ότι μία μείωση κατά 75% των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα με κατάλληλα μέτρα εξοικονόμησης σε κτίρια του οικιακού τομέα στην ΕΕ, θα δημιουργούσε 2,6 εκατομμύρια νέες θέσεις πλήρους απασχόλησης ως το 2030. Η στροφή αυτή επιβάλλεται και από την κοινοτική νομοθεσία, την οποία η Ελλάδα δεν έχει παρανόμως εφαρμόσει μέχρι σήμερα αφού, παρ’ όλες τις σχετικές ανά καιρούς, εξαγγελίες, ο ΚΕΝΑΚ δεν έχει τεθεί σε ισχύ ακόμα. “Η στροφή στην ‘πράσινη’ δόμηση μέσω ενός πακέτου μέτρων τόνωσης των σχετικών δραστηριοτήτων θα αποτελέσει μία μακρόχρονη και βιώσιμη προοπτική για τον κατασκευαστικό κλάδο που θα εγγυάται την προστασία του περιβάλλοντος, του κλίματος, αλλά και των θέσεων απασχόλησης, και όχι απλώς ένα πρόσκαιρο και ευκαιριακό μέτρο τόνωσης της οικοδομής”.

Για περισσότερες πληροφορίες:Τάκης Γρηγορίου, 210 3840774, 6984617027

Σημειώσεις:

1. Υπενθυμίζεται ότι η Ελλάδα το 2008 καταδικάστηκε από την ΕΕ για την αποτυχία εφαρμογής της κοινοτικής οδηγίας 2002/91/ΕΚ για την ενεργειακή απόδοση των κτιρίων:http://eurlex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:C:2008:064:0012:0013:EL:PDF Αν και η Ελλάδα εναρμόνισε καθυστερημένα την εθνική της νομοθεσία με την συγκεκριμένη οδηγία, παρόλα αυτά ο σχετικός κανονισμός (ΚΕΝΑΚ) δεν έχει εφαρμοστεί ακόμα. Ως αποτέλεσμα η δόμηση νέων κτιρίων εξακολουθεί να βασίζεται σε συντελεστές ενεργειακής αποδοτικότητας που ισχύουν από το 1979.

2. Ο κτιριακός τομέας στις χώρες της Ευρώπης ευθύνεται για το 40% της ενεργειακής ζήτησης και για το 40% των εκπομπών αερίου του θερμοκηπίου.

3. Η Greenpeace θα ανακοινώσει με συνέντευξη τύπου την επόμενη εβδομάδα έκθεση αναφορικά με την ‘πράσινη ανάπτυξη’ και τις νέες θέσεις εργασίας.

4. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει ήδη καταθέσει πρόταση τροποποίησης-αναδιατύπωσης της 2002/91/ΕΚ. Tην προηγούμενη Πέμπτη (23/4/09) το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο τροποποίησε την άνωθεν πρόταση αναδιατύπωσης της Επιτροπής προσθέτοντας την ανάγκη για δημιουργία κτιρίων ‘μηδενικών εκπομπών’ – κτίρια δηλαδή που θα αυτοπαράγουν ενέργεια τουλάχιστον ίση με αυτή που καταναλώνουν – το αργότερο έως το 2019:http://www.europarl.europa.eu/news/expert/infopress_page/051-54164-111-04-17-909-20090422IPR54163-21-04-2009-2009-false/default_el.htm